EnergyMail

Home

Mat Linux Internet Finnmark Spill Internett Fildeling Open-Source Data Politikk skole Drupal
more tags

Søk på siden

Telenor "Kundeservice"

admin — Mon, 21/04/2008 - 09:20

Etter flere dårlige erfaringer med å bruke Telenor som ISP er jeg lei. Jeg håper at folk skjønner at Telenor ikke er en god ISP. Telenor kundeservice er elendig, modemene deres fungerer så vidt, linjene har ikke den kapasiteten de lover, og de er dyre. Linjene er i tilleg ustabile, og de har elendige løsninger for å gjøre forskjellige ting.

Telenor selger dyre, ustabile linjer. Når man får et problem med linjen, så må man etter å ha prøvd å ringe utallige ganger snakke med en som jobber i "kundeservice". De jeg har snakket med som jobber i Telenor har ikke hatt peiling, de sier en ting, så sender de en reparatør. Så sier reparatøren noe helt annet en kundeservice folkene sier.

Jeg har til og med opplevd at Telenor ringer meg. Da fikk jeg snakke med en maskin som spør om problemet har blitt løst. Så før jeg rekker å svare forteller den meg at den har "tekniske problemer". Så blir jeg satt over til en kundekonsulent. Etter å ha ventet i 15 minutter sier de at ingen har tid til å snakke med meg, og at jeg skal ringe tilbake senere. De burde kansje ikke ringe folk hvis de ikke har tid til å snakke med dem?

Modemet deres klarer ikke å finne hostnamet til Debian Boxen min. DHCP'en er ustabil og gjør som den selv vil. Hvis man velger at en port skal forwardes til en maskin, så kommer den opp i listen under en annen maskin sitt navn. Så hvis man bruker den som DHCP-server, må man først gjette hvilken av de ti navnene på maskinen (siden DHCP'en setter duplikat oppføringer til hver datamaskin). Så selv om man velger riktig går det etter IP'en til datamaskinen, hvis en datamaskin har en annen IP en det DHCP mener den har så blir det feil i listen.

Hvis man derimot er uheldig nok til å bruke Windows, som er det eneste Telenors bloatware program "Online Start" støtter. Har ikke prøvd å kjøre det i Wine ennå, men antar at det virker heller dårlig. Så vil Telenor sperre de fleste portene, hvis man får et virus. Med Windows får man virus en eller annen gang. Spesielt på gamle maskiner som er for dårlige til å kjøre antivirus. Kunne ikke Telenor ringe å opplyse kunden om problemet, og gi tips til hvordan å løse det (en gjennomsnittlig Windows bruker vet for lite om antivirus osv.)?

En god ting er at de ikke tuller med bittorrent trafikk. Men det er muligens det eneste positive med å være Telenor kunde (vet ikke om noen Norske ISP'er som gjør dette så alle andre er like god). De selger linjer uten å ha kapasitet nok. Dette gir trege linjer. Modemet kunne vært mye bedre laget, og kunne hatt flere funksjoner.

En internett linje er viktig, hvis det er feil på den burde det løses på dagen. Hvis man vil snakke med Telenor kundeservice må man ha en god porsjon flaks, og hvis man faktisk får snakke med noen som kan hjelpe med problemet er man enda heldigere. Sånn sett er det kansje ikke så ille at de bytter ut kundeservice med irriterende maskiner som ikke forstår hva man sier.

Gi Kudos til denne saken!
  • Data
  • Internett
  • admin's blog

Vel for å si det slik. dersom

Anonym (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 10:07

Vel for å si det slik. dersom du får et så stort tap i en tcp/ip kabel på 2 meter så er det koblet til motstander på lederene. jeg har selv brukt en 60 meter lang kabel i en kveil med telenor modem og alt det pikkpakket men jeg har ikke fått nedsatt båndbredde grunnet det.

  • reply

Er ikke helt sikker på om

ISP Ansatt (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 11:28

Er ikke helt sikker på om dette svaret gjelder mitt innlegg.. Men hvis det gjør det så er det selvfølgelig kablene fra sentral til husstand som jeg refererer til.

  • reply

Morsomt å se kommentarene

ISP Ansatt (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 08:26

Morsomt å se kommentarene her. Hver gang jeg leser like tråder så er det en god del som tror at "linjen" er et direkte produkt fra hver enkelt ISP. Alle nettoperatører i Norge leverer jo sitt produkt gjennom den samme linjeleverandøren så lenge det er snakk om ADSL teknologi. Det er de samme profilene, de samme linjene, men det er systemene til hver enkelt ISP som feiler på kvalitet. Linjene er de samme. Kunden som ligger med operatøraksesser kan skylde på hver enkelt ISPs systemer. Det er også andre ting som spiller inn. Støymarginer på linjene, kabellengde, og kabelkvalitet og diameter. Hvis Ola Nordmann bestiller nett fra Telenor, så er det den samme støyen på linjen hos de ved en 4Mbits hastighet som en 4Mbits hastighet hos Nextgentel. Kvaliteten er den samme. Men om systemet som administrerer interface hos hver enkelt leverandør er dårlig, så vil jo dette være en av faktorene som kan få linjen til å være ustabil eller falle ut helt.

Og ja, dårlig kundeservice finner du overalt. For de som jobber med yrket er det høyt tempo og press fra kunder og ledere, og hvor vanlige mennesker må tåle skrik og gnål fra kunder som knapt vet forskjellen på en TP kabel og en strømkontakt. Dette gjør at folk blir ikke i slike jobber veldig lenge, og kompetansen på området blir svekket fordi nye mennsker blir ansatt hele tiden til å fylle plassene til de som dro. Jeg jobber for en enkelt ISP, og dette utsagnet er basert på mine erfaringer fra min arbeidshverdag. Jeg kan godt tenke meg at det er tilfellet hos de fleste andre også. (Og Telenor betaler dårligere enn der jeg jobber hvis 112 kr timen er basislønnen for de) ;)

  • reply

Det er jo litt spesielt å se

Alf Ivar Tronsmo (not verified) — Wed, 25/06/2008 - 14:21

Det er jo litt spesielt å se at en ansatt hos en ISP omtaler kundedialogen som "skrik og gnål". Selv jobber jeg i Telenor og opplever svært skjelden det du kaller "skrik og gnål". De aller fleste kundene er blide og konstruktive.

Hadde det ikke vært for at du skriver om støymarginer og sånne ting, så ville jeg trodd at du i det hele tatt ikke jobber i bransjen. Min erfaring er at jo stødigere du er på kundedialog, faglig kompetanse osv, jo mindre sure opplever du at kundene er.

Og når det kommer til lønn. Enten er du sørgelig underbetalt hvis du tjener rundt 112,- / timen, eller så vet du ikke hva du snakker om. En gjennomsnittlig kundekonsulent i Telenor tjener sannsynligvis rundt 300` i året. I tillegg kommer bonuser osv.

  • reply

Kunne ikke vært mer enig,

Anonym (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 15:38

Kunne ikke vært mer enig, der

(tidligere ansatt på kundeservice hos en større ISP)

  • reply

Det er kort sagt greit nok at

Atle Grimseid (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 02:00

Det er kort sagt greit nok at Telenor kan ha hyggelige mennesker på kundesenteret, men hva hjelper det når man må ringe dit 50 ganger i uka for å fikse alle problemene det er med tjenestene dem leverer?

  • reply

Jeg har bare gode erfaringer

Myhre (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 01:17

Jeg har bare gode erfaringer med Telenor. De leverer god kundeservice om noe går ille, kurante linjer og ikke helt ille priser, tatt i betraktning hva man faktisk får. (Periferi er her opptil 50% av servicepakken)
De er en av veldig få ISPer her i landet som tar personvern seriøst, og ikke hiver rundt seg med navn bare de får et trusselbrev fra et eller annet advokatfirma. Dessuten leverer de solide pakker for folk som ikke er veldig vant med Internett, i tillegg til mange underholdningstilbud til kundene. Anbefaler med glede Telenor til alle jeg kjenner.
Husk, pris og hastighet er ikke alt! For meg er stabilitet, kundeservice, sikkerhet og lignende periferi minst like viktig!

- Kristian Myhre

  • reply

Hadde telenor i et par år, da

Anonym (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 00:00

Hadde telenor i et par år, da de hadde 380/128 linja. Så kan ikke uttale meg om hvordan de er nå. Da dette også var første internettlinja jeg hadde, så kunne jeg heller ikke klage på noe.
Da Lyse kom til byen fikk jeg meg ei 2/2 linje, da ble jeg overaska. Nydelig kundeservice, knallstabil linje, bedre hastighet enn jeg hadde betalt for og en vesentlig mye bedre kundeservice enn hos telenor.
Etter den tid har linja gått oppover, uten at prisen har det, linja er ennå stabil og alt er perfekt!

Etter et halvt år gikk jeg over til lyse-mobilnett i stedet for telenor, også her var det forbedringer (pris).

I dag sitter jeg med tv, hustelefon, internett, mobil og strøm fra Lyse. Lyse er for meg nå blitt et must når jeg ser etter nytt hus :) Har missta all respekt for Telenor når jeg delvis bytta til Lyse, og tror aldri jeg vil endre den meningen!

  • reply

Hehe, jeg fikk tilbud om å

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 22:32

Hehe, jeg fikk tilbud om å bli ansatt i Telenor 05000 feilmeldingen.
112 kr i timen.. Jeg tjener jo sinnsykt mye mer som servicetekniker.. Hvorfor gidder noen å jobbe der i det hele tatt? xD

  • reply

Telenor er for store til å

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 22:30

Telenor er for store til å bry seg om noen småkunder med ADSL.

De tyner også backbonet sitt alt for mye, sånn at man aldri får den kapasiteten linjen fra sentralen til modemet klarer å yte.

PPPoE er noe forbannet tull, og servicen de yter er utvilsomt horribel.

  • reply

De lyver om farten på

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 22:17

De lyver om farten på bredbåndet !!!!!
Etter ukevis med diskusjoner og tilsendte reperatører fikk jeg klar beskjed om at farten på bredbåndet skal (og jeg understreker , "skal" ) være lavere enn farten du får oppgitt på hjemmesiden.
Hvis du går inn på hjemmesiden www.online.no så står det at farten på basis abonnementet skal være 3500/350.
Du finner også en hastighetsmåler nederst til høyre på skjermen hvor du kan sjekke selv.
Du kan også sjekke hastigheten selv ved å ta hastigheten på en nedlasting og gange den med 8. (Altså KB/S)
Da får du frem den hastigheten bredbåndet ditt er på akkurat nå !
Etter masse diskusjoner fikk jeg tilsendt en reperatør som kom og sjekket linjen så får jeg tilslutt beskjed om at den reelle kapasiteten er 2800/320 ?????
Dette gjelder alle telenor kunder, fikk jeg opplyst !!!
Det synes jeg telenor burde opplyse om på hjemmesiden !
Da ble jeg forbannet fordi den reelle hastigheten telenor opererer med er 3500/350.
Jeg bor bare noen meter unna senderen deres så dette skal ikke være en del av problemet så jeg spurte reperatøren om hvorfor jeg ikke fikk den hastigheten jeg skulle ha.
Han sa at en del gikk bort på grunn av at telefonen var koblet på samme linje i veggen.
En del gikk bort på grunn av at jeg brukte router.
En del gikk bort på grunn av ledning som var over 2 meter lang.
En del gikk bort på grunn av støy på linjen.

På grunn av alt dette kunne jeg ikke forvente å få 3500/350 som reell hastighet.

Jeg mener at hastigheten skal være 3500 selv om jeg bruker router, selv om ledningen min er 3 meter og hvem i dette landet klarer seg uten telefon.
Skal alle vi som har telefon få lavere hastighet enn de som ikke har telefon ?
Nei, nå er jeg så forbannet at jeg i løpet av de neste dagene kommer til å si opp abonnementet hos telenor.

Har snakket med flere andre som hadde problemet også, men etter at de skiftet bredbånd hos et annet selskap så fikk de akkurat den hastigheten som det selskapet hadde oppgitt på hjemmesiden.

Telenor er over for min del iallefall.
Det er ikke nok med at kundeservicen er jævli dårlig, med damer som er rappkjeftig tilbake når du prøver å forklare noe, men de lyver så det renner av dem også !!!!

  • reply

Vel for å si det slik. dersom

Anonym (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 10:09

Vel for å si det slik. dersom du får et så stort tap i en tcp/ip kabel på 2 meter så er det koblet til motstander på lederene. jeg har selv brukt en 60 meter lang kabel i en kveil med telenor modem og alt det pikkpakket men jeg har ikke fått nedsatt båndbredde grunnet det.

  • reply

Har hatt Lyse i snart to år

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 23:07

Har hatt Lyse i snart to år nå. De gir mer enn det du betaler for på utrolig stabile fiberoptiske linjer og har veldig god kundeservice som alltid har tid til å snakke med deg uten at du må vente en halvtime.

Nettet har så langt vært nede i 15 minutter en gang, og man fikk også beskjed om dette på forhånd da. Hadde telenor før og jeg må si meg like ufornøyd som vår skribent her.

Hvem er så gjerrige at de innfører en maksimal nedlastningskvote forresten (snakker om en spesiell periode, men allikevel)?

Så meningen din om at alle andre ISPer er omtrent like dårlige, er nok feil. Har snakket med andre som har hatt Telenor og gått over til noe annet, og de vil si akuratt det samme som meg.

  • reply

Må vel egentlig si meg 100%

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 21:37

Må vel egentlig si meg 100% enig i alt du skriver i denne artikkelen..
hadde tidligere bredbånd fra telenor, her har vi en kort oppsummering av min erfaring: ELENDIG kundeservice.

utrolig dårlige og ustabile linjer(betalte for 1,5mbit, fikk 700kbit på det meste... det var når det var stabilt riktig nok.. var uten nett omtrent 1 dag i uka.. og gikk ned somregel et par ganger pr. dag).

og eh.. forwarde porter, det var bare å glemme.. lekte gjetteleken rundt i det hersens modemet i mange dager før jeg ga opp.. var tilogmed en montør hos oss og prøvde, og han fikk det ikke til...

og prisen på det hele? alt for mye..

har nå nett fra eidsiva, og er strålende fornøyd! topp kundeservice, linjer så stabile som fjell, og hastighet som ligger hakket over hva vi betaler for :) og modemet er en helt annen sak, 0 stress å gjøre hva du enn vil med det

  • reply

De fordømte modemene klarer

admin — Wed, 23/04/2008 - 21:53

De fordømte modemene klarer jo ingenting. Man bare venter å håper de skal virke. Noen ganger gjør de de, andre ganger ikke.

  • reply

det er tydelig at mange som

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 21:24

det er tydelig at mange som legger igjen kommentar her, ikke har så mye peiling.
jeg jobber med portering i et stort selskap, og har telenor (da jeg ikke har andre muligheter) og jeg kan si at ikke nok med at de IKKE lever det de lover, men i tillegg har MEGET ustabile linjer!!! jeg har målt og skjekket linja mi de siste året, leverte resultatet til telenor 1 feb, og grunnet mine resulater vil nå telenor legge opp ny sentral samt nye linjer (det er ikke så mange hus her) MEN kun hvis jeg skrev under på at resultatene ble hos meg!!!!

  • reply

Den der må du lenger ut på

Anonym (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 00:35

Den der må du lenger ut på landet med. Jeg er enig i at telenor har mange feil, som tidligere upc (get nå), men at de har en konfidensialitet kontrakt med ola norman etter han har "målt" linjenkvaliteten sin er å dra den alt for langt. Det ville i alle tilfeller være en ulovlig kontrakt og er ugyldig allerede før den er signert.
En helv tommel ned for bensin på bålet effekten....

  • reply

Har aldri hatt problemer med

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 20:16

Har aldri hatt problemer med Telenor på linjebiten... De leverer det de skal + litt til i mitt tilfelle :)
Men på bestilling, og portering fra annen leverandør har jeg opplevd Telenor som det enorme og tungrodde systemet det egentlig er... Men så lenge det ender godt, med kompensasjoner som monner, så er jeg egentlig veldig fornøyd med dem.

Prismessig er de faktisk ikke så gærne heller, på Turbo abb. hvertfall

-Tean

  • reply

Jeg har kjørt Windows siden

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 19:12

Jeg har kjørt Windows siden slutten av 90-tallet, og har aldri hatt virus på maskinen min som har vært ødeleggende på noen måte, bare et par teite backdoors jeg fikk etter å har surfet på en *host* morsom nettside, og den ble oppdaget av antivirusen og purga umiddelbart :)

Litt for generalisert her, ja...

  • reply

Antivirus suger resursser,

admin — Wed, 23/04/2008 - 21:54

Antivirus suger resursser, bortkastet når man kan bruke et OS uten virus. Da får man MYE raskere oppstart, og mer minne ledig til det man faktisk trenger minne til.

  • reply

Aldri hatt antivirus, aldri

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 22:10

Aldri hatt antivirus, aldri hatt virus og vært på nett siden 1987... Ja, jeg kjører også Windows :) Altfor mange tullinger der ute som aldri burde hatt et operativsystem som inneholdt annet enn muligheter til å bruke en web-browser...

  • reply

Telenor er et sterkt selskap

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 18:26

Telenor er et sterkt selskap som aldri kommer til å svikte. De jobber hele tiden med å forbedre seg og har kommet seg betraktelig de siste årene, selv om det til tider virker som om kurven går litt ned så går den opp igjen. Dette selskapet er mitt beste valg på både mobil og fast-linje, de hjelper meg alltid og det er det ikke alle leverandører som gjør!

Nei takk til firma med billig og dårlig kundeservice!

  • reply

"De selger linjer uten å ha

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 16:16

"De selger linjer uten å ha kapasitet nok. Dette gir trege linjer. Modemet kunne vært mye bedre laget, og kunne hatt flere funksjoner"

Telenor legger seg inn med god margin når de selger linjer........

Verre med lokal ISP som lover mer enn de klarer.

  • reply

Telenor eier på kundeservice

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 16:14

Telenor eier på kundeservice og du vil nok aldri finne høytutdannede mennesker på 1linje support det sier seg selv, da må de skru opp lønningene til det vanvittige! Det er kjipt at du har dårlig erfaring men kommer alltid til å være noen kjipe saker og min erfaring er at mindre selskap med mindre kapital i ryggen finner du det i større grad. De har gjerne ikke råd til å ha så mange teknikere som de egentlig skulle hatt!

Jeg er ikke tilhenger av monopolsituasjoner, men TELENOR ROXX! Aldri hatt problem, fleksibel ISP når det kommer til betaling, snakke med kundeservice, få hjelp osv.

Har og noe som heter telenoreksperten som koster rundt 300 kr viss du snakker 15min + har hjelpt meg mye, for hva er vel alternativet? Stikke å få proffhjelp hos et datafirma? (Nå tenker jeg på de som ikke har så høy datakunnskap)

  • reply

Du er så flink å

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 16:10

Du er så flink å generalisere, er mye kritikkverdig er ikke det, men det gjelder aldri på generell basis!

"modemene deres fungerer så vidt, linjene har ikke den kapasiteten de lover" ???? Kan du virkelig si dette som en generell påstand og da spesielt tatt i betrakting andre ISPer.

  • reply

Ja, det er for dårlig. De

admin — Wed, 23/04/2008 - 16:21

Ja, det er for dårlig. De kunne vært bedre, jeg er ikke den eneste i Norge som ikke får kapasiteten Telenor har solgt meg. Jeg har hittil hadd to forskjellige modeller Telenor modemer, den nyeste fungerer litt bedre en det forigge (som ikke fungerte).

  • reply

Telenor er værst i klassen og

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 15:21

Telenor er værst i klassen

og det er vel ikke akkurat noen teknoguruer som sitter å jobber på kundeservicen dems heller. synd for kunden og synd for dem. synd.

Dette har jo vært et problem med telenor i mange år, og at de ikke har klart å gjøre noe med dette er meg en gåte.

  • reply

Synes også linjen min er helt

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 15:16

Synes også linjen min er helt konge.. Har hatt Telenor i 4 år og har hatt en (1) linjefeil.. Er ikke mange leverandører som kan skryte av det...

  • reply

Dette er svada

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 15:02

Dette er svada

  • reply

Syns Telenor er bra, jeg.

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 14:42

Syns Telenor er bra, jeg. Linja holder hva den lover, den er stabil, modemet er helt topp (med innebygd trådløs som rekker 200 m), har ikke hatt noe feil på det halve året jeg har brukt Telenor.

  • reply
  • 1
  • 2
  • next ›
  • last »

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Syndicate content

©2008 EnergyMail.net