EnergyMail

Home

Finnmark Data Spill Politikk Internett Internet Mat Linux skole Fildeling Drupal Open-Source
more tags

Søk på siden

Fordommer mot finnmark

admin — Wed, 23/04/2008 - 10:32

Kan alle søringer skrive en kommentar med alle fordommer de har mot finnmark og folk som bor der? Eller eventuelt hva de vet om Finnmark og folk i Finnmark. Jeg takker på forhold for hjelpen.
  • Finnmark
  • admin's blog

herre min dag. trur halve

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 20:09

herre min dag. trur halve gjengen her e helt psykisk kognitiv...
tenk at folk kan så lite om menneskene i sitt eget land.

  • reply

Alle som bor der er samer, og

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 19:24

Alle som bor der er samer, og alle samene bare drikker og fyllekjører på snøscooter. Selvsagt på statens regning.

  • reply

Høres ut som søringer og

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 21:08

Høres ut som søringer og bilene deres...

  • reply

Kaldt og øde!

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 15:36

Kaldt og øde!

  • reply

Det finnes to folkegrupper i

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 14:19

Det finnes to folkegrupper i Finnmark: Samer og tsjuder. Finnmarkinger som ikke er samer, er altså tsjuder. De som ikke vet hva tsjuder er, kan se filmen "Veiviseren".

I gamle dager tok tsjuder som utvandret fra Finnmark ofte etternavnet Tschudi, for å markere sitt opphav. Tidligere riksantikvar Stephan Tschudi-Madsen hadde altså en tsjude som stamfar.

Det finnes tre ting en finnmarking er i stand til å leve av: Fiske (inkl. fiskeindustri), reindrift og trygd. Reindrift er imidlertid forbeholdt samene, så de fleste finnmarkinger som ikke får jobb i fiskerinæringen, hever trygd.

  • reply

å når va sist gang du tok dæ

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 14:25

å når va sist gang du tok dæ en tur nord for bodø!!?
Tjuda e jo for fan bare ett sagn, vi har mer enn bare sama her oppe, å finmarkinga kan leve av mer moderne næringer.

  • reply

Tidligere snakket folk i

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 18:33

Tidligere snakket folk i Australia sjelden om at de var etterkommere av straffanger, da de skammet seg over det. Av samme grunn vil etterkommere av kannibaler på Ny-Guinea gjerne nekte for at f.eks. besteforeldrene var kannibaler. Da er det vel heller ikke så merkelig om noen av dagens tsjuder ikke vil vedkjenne seg at de stammer fra banditter som levde av å plyndre samer?

  • reply

Tjuder var bare ett sagn! de

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 21:09

Tjuder var bare ett sagn! de eksisterte ikke på ordentlig! noen personer er sikkert blitt kalt en tjude en gang i tiden, men ikke av det slaget som mytene fortalte om

  • reply

Tjudene fantes nok, selv om

Anonym (not verified) — Thu, 24/04/2008 - 21:46

Tjudene fantes nok, selv om det ikke er sikkert at fremstillingen av dem i Veiviseren (og sagnet) er representativ. Muligens var de samme folk som vepserne:
http://www.nettby.no/community/thread.php?id=407824&community_id=7633
http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.4812505
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjuder
http://en.wikipedia.org/wiki/Chud

I den første linken er det en litt artig påstand (av "oannes 90"):
"Det som virkelig er sprøtt er at det samme sagnet - der tsjuderne/vepserne lures utfor et stup - også finnes hos vepserne selv. I deres versjon er det en som overlever etter at den slemme samen har lurt dem utfor stupet. Legger man dette sammen er det plutselig all grunn til å tro at det bygger på en sann historie."

Det er sannsynlig at noen av dem ble værende i Finnmark. Om etterkommerne gikk over til å snakke norsk, forklarer det hvorfor finnmarkingene snakker med "finsk aksent". Vespisk er nemlig beslektet med finsk.

  • reply

Finnmark: landet med mindre

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 13:02

Finnmark: landet med mindre skatt, blonde jenter (flere av de sørpå riktignok) og treetasjers lavvo;P

  • reply

Ser at bloggen og svarene har

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 12:13

Ser at bloggen og svarene har en tendens til å bli utsvevende, skal svare konkret på fordommene mine;
1.Store mange mygg,
2.mørkt og kaldt om vinteren,
3.stort sett kaldt i vannet om sommeren som gjør det lite egnet til å bade i uten våt drakt, 4.store avstander som gir dårligere infrastruktur og tilbud til de som ønsker å bo der.

Så til de positivie sidene;
1.Mye "vilt" hehe (tenker da på jakt, ikke folk)
2.Flott natur
3. Åpne gjestfrie mennesker (i motsetning til i de store bysentra "sørpå")
Så reiser gjerne på ferie og fiske oppover, men bo der? Nei desverre

  • reply

Fordommer??? 1. da va du

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 14:27

Fordommer???
1. da va du uheldig når du besøkte oss
2. jaja, e d nån plassa der d ikke e d?
3. om du e helt pingle...
4. vi har nu lokalisert oss litt bedre enn bare nån små hytte oppå ett å anna fjell!

  • reply

Du har rett det var litt

admin — Wed, 23/04/2008 - 12:00

Du har rett det var litt skummelt, deaktiverte det.

  • reply

Bah, du ødela min

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 12:01

Bah, du ødela min bannegenerator

  • reply

Fikset den igjenn. Bare

admin — Wed, 23/04/2008 - 12:03

Fikset den igjenn. Bare deaktiverte php, tenkte ingen ville merke det.

  • reply

:-D

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 12:03

:-D

  • reply

Kan jeg regne

admin — Wed, 23/04/2008 - 12:03

Kan jeg regne bannegeneratoren din som gpl?

  • reply

Den er gpl. Men som all annen

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 12:04

Den er gpl. Men som all annen gpl kode brukes den på eget ansvar :-p

  • reply

Ja, selvsagt. Bare lurte på

admin — Wed, 23/04/2008 - 12:05

Ja, selvsagt. Bare lurte på om jeg kunne bruke den til tilfeldig link. For å opplyse meg om sikkerhetsfeilen kan du få en link til siden din. Hvis du vil.

  • reply

Neida, det er ikke noe pes.

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 12:07

Neida, det er ikke noe pes. Bruk den og gjør hva du vil med koden ;-)

  • reply

Ok. Du virker som om du har

admin — Wed, 23/04/2008 - 12:08

Ok. Du virker som om du har peiling på internetsider, hva syns du om denne?

  • reply

Ryddig layout, designet er en

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 12:23

Ryddig layout, designet er en smaksak. Jeg synes designet er fint, fargene er ikke prangete noe som ofte tar oppmerksomheten fra innholdet (teksten) hvis de blir for sterke. Jeg synes nå de blåe lenkene kunne harmonere mere med fargekoden på siden ellers. Men det er bare min subjektive oppfatning og min egen smak.

Ser også at siden validerer som XHTML 1.0 Strict, noe som betyr at du har gjort en god jobb med markupen (hvis det er du som har lagd malen for drupal).

  • reply

Haha, fordommer mot

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 11:55
Haha, fordommer mot finnmarkinger? Tja at de banner svært mye? :-p

Hmmm, kan jeg legge til php kode i kommentarfeltene? Høres nå litt skummelt ut, men hvis dette fungerer får du opp et nytt banneord hver gang du refresher denne siden her.

Dagens banneord: Søder i faen hans oldemor han helsetunet
  • reply

Jeg bor selv i Finnmark,

admin — Wed, 23/04/2008 - 11:35
Jeg bor selv i Finnmark, derfor var jeg intresert i å vite hva folk tenker/sier om Finnmark.
  • reply

Det med fordommer, er rett og

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 11:04
Det med fordommer, er rett og slett uvidenhet,dumskap og mangel på kunnskap, blir på samme måten som fordommene mot mørkhudede osv. Jeg er sjøl Finnmarking, men er jeg same?? nope, det er visstnok mye annet blandet i meg, men ikke sameblod, og forstår æ et kvekk samisk heller. Og det folk glemmer, det er jo at den Størstesame byen i Norge er jo Oslo, det er jo der flesteparten bor, samme er det i Sverige, der bor mesteparten av samene i Stockholm. Men tilbake til det med fordommer, det er mangel på kunnskap, dumhet og uvitenhet. Sivert
  • reply

Og poenget er? Hvis det kan

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 10:51
Og poenget er? Hvis det kan hjelpe så kan jeg fortelle at det er det fylket i Norge som er størst på areal, at samene er i mindretall der, og at Alta er den største byen med sine 18.000 innbyggere. Videre kan jeg fortelle at olje, turisme og kultur er satsingsområder etter at fiskerinæringen møtte nedturen for noen år siden. Hornøya og "Lille Moskva" er eksempler på kultur som er verdt å få med seg. Jeg kan sikkert fortelle mer, dersom det er av interesse. Hilsen en trønder, som lurer på om noen kan poste fordommene sine mot trøndere og Trøndelag her.
  • reply

Samene i mindretall? For noe

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 19:29

Samene i mindretall? For noe tull! Det er bare noe tsjudene har funnet på for å kunne ta Finnmark fra samene. Husk på at det finnes flere samer enn bare reindriftssamene.

  • reply

Spørsmål! Klarer du å

Anonym (not verified) — Fri, 25/04/2008 - 08:26

Spørsmål!

Klarer du å identifisere en tjude når du ser en? eller kanskje du klarer å se hvilke karakteristiske trekk en tjudisk familie har som ikke samene (eller 80% av våre normale innbyggere som hverken er samisk eller tjudisk) har?

En gang i tiden fantes det ett folk som kalltes tjuder, så blei de innavlet i andre slekter å selve folket forsvant. End of it, Finito!

  • reply

Det var da noen riktig stygge

Anonym — Wed, 23/04/2008 - 19:24

Det var da noen riktig stygge fordommer du hadde, da!

  • reply

Jeg er så enig, helt

admin — Wed, 23/04/2008 - 19:35

Jeg er så enig, helt forferdelig at det kan finnes så grusome menesker.

  • reply
  • 1
  • 2
  • next ›
  • last »

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Syndicate content

©2008 EnergyMail.net